La Zenia leiri + Triatlòn Orihuela kisa

Jopas kesti pojalla tämän pienen jutun kirjoittaminen..
Kuten viime vuonna suuntasimme treeni leirille Espanjan Torreviejan lähistöllä sijaitsevaan La Zenian kaupunkiin. Ajankohdaksi valikoitui pääsiäinen. Yrittäjänä tästä hyötyi eniten. 4:n päivän poissaololla sai 10 päivä lomaa. Kelpaa mulle. Varsinainen syy oli kuitenkin Triatlòn Orihuela Miguel Hernandez puolikkaan kisa, johon leiri sitten päättyisi. No mut tämmönen matka meillä sit niinku oli.IMG_2231Lähdimme Helsinki-Vantaalta matkaan 14.4 klo 21.50. Perillä Alicanten kentällä 01:15 Varasin meidän 5 hengen ja 4 pyörälaukun seurueelle reilun 13 hengen minibussin. Näin saatiin koko porukka ja tavarat näppärästi 50 min ajomatkan päässä sijaitsevaan kohteeseen. Kämpillä joskus 3 aikoihin. Pientä säätöä ja nukkumaan.
Päivä1:
Aamulla ekana eläkeläistyylin Lidl:n oven takana 10 min ennen kuin se aukeaa… Safkaa, taloustavaraa, jätskiä ja palautusjuomaa eli San Miguel 12 päk. Pyörien kasaus ja ekalle lenkille.

Mulla oli reitit hallussa, kun kerran vuosi sitten samoilla teillä kurvailin. Teimme perus järven kierto reissun sillä siellä on varmat maisemat. Olipa hienoa päästä ulos ajaan lyhyissä ja toi IA10 on huikea laite. Keli mitä parhain. pilvetön taivas ja runsas 20 lämmintä. 3 h lenkin päälle kevyt juoksu ja terdelle palkkaria juomaan. Illalla Ostoskeskukseen syömään. 4 meistä tilasi merenelävä paellaa. Öööö, se tuli pöytään yhdessä hieman isommassa pannussa.. IMG_2259

Oli muuten todella hyvää. Safkan jälkeen naiset tsekkasivat kaikki super ihanat kaupat mistä saa vaikka ja mitä ihquu. Me Juhan kanssa istuimme aika paljon kauppojen ulkopuolisilla penkeillä muiden miesten kanssa Tai olimme Lettukioskilla..IMG_2299
Päivä 2.
Ohjelmassa teho pyöräilyä. Suuntasimme Lähi kyliä kohti. Sari saisi vuokra pyöränsä vasta illalla, niin hän suuntasi uimahallille. Muutaman kilsan kävely matkan päässä sijaitsi CDM Orihuela urheilukeskus jossa sisätiloissa 25m allas. Harmillisesti se oli kuitenkin kiinni.. Päivän pyörä sisälsi aoerbista, VK:ta sekä ana kynnystä ja kaiken kukkuraksi vielä 5x1min allout vetoja. Eli siis kaikkea kivaa. Voimaa tuntui jaloissa olevan hyvin ja watit oli todella hyvät. Helpon tuntuista polkemista. Selkeää kehitystä viime vuodesta. Kävimme reitin läpi aamulla mutta silti Satu hieman eksyi matkalla. Ajoimme Päivin kanssa takaisin päin Satu vastaan ja saimme olinpaikkamme synkronoitua kuitenkin helposti ja pysähdyimme kahville pieneen kylään. IMG_2262Kotiin päin mentäessä tein viimeisen 5 minuuttisen ana kynnys vedon sekä nuo ihanat minuutin allout vedot ylämäkeen. vajaa 4h pyöräilyn päälle kevyttä juoksua. ja terdellä kylmä Miguel. Ja Ullatuus, olimme ostarilla taas illalla. Löysimme todella hyvän pasta raflan. Parasta pastaa mitä olen koskaan syönyt!
Päivä 3:
Muut lähti pidemmälle lenkille, niin mä ja päivi suunnattiin palauttavan päivän kunniaksi tutustumaan tuleviin kisa alueisiin ja pyöräreitin alkuosaan. Uinti tulisi olemaan hieno. Toiselta uimarannalta toiselle rantaviivaa myötäillen. Ensimmäisellä poijulla ainoa käännös! Pitäisi olla helppo suunnistaa. IMG_2279ajoimme pyörä reitin vaihdosta asti aina ns. teknisen pätkän alkuun. Siitä eteenpäin olimme ajaneet jo aikaisempina päivinä. Reitti tuntui alkusi kovin sekavalta mutta ihan looginen se oli sitten loppujen lopuksi. Nousua tulee olemaan ihan tukevasti. Ja mäet alkoi heti vaihdosta. Ihan ajettavia ne kuitenkin oli. Laskut taas nopeita. Teknisellä pätkällä oli hieman piukempaa mäkeä, ja todella huono kuntoinen tie. Se tulisi ottaa rauhassa. Jos jossain voi ajaa ulos niin siellä. Tien epätasaisuus pomputti ihan hyvin, ja laskut oli nopeita pieniä serpenttiini laskuja joissa todella tiukkoja kurveja. ja laskun pohjalla aina 90 mutka. Urheilujen jälkeen suuntasimme kauniin aurinkoisen päivän kunniaksi rannalle. Suoritimme pienen avovesi uinnin tutustuaksemme vesi elementtiin neopreeni päällä.

Espanjassa maanantai oli myös pyhäpäivä, joten päätimme illallistaa kämpillä. Tehtiin porukalla pasta bologneset ja salaatit. Oli myös punkut sun muut. Oli todella hyvää ja hieno päätös hienolle päivälle.IMG_2296
Päivä 4:
Pitkä pyörä. Piti olla juoksu päivä mutta huomiseksi keskiviikoksi luvattiin 10 m/s tuulta ja tänään oli luvassa puolipilvistä ja 24 astetta, joten vaihdoimme päittäin treenejä. Lähdimme koko porukalla pitkälle 5-6h pk lenkille. IMG_2306Itse ajoin mäet kynnysten välissä, mutta muuten leppoisasti pyöritellenn ja seurustellen. Poljimme pidemmän kautta Orihuelaan nutella munkille ja kahville. Huikeen hienoa. Kaikilla oli kivaa ja oli lämmin. Takaisin tulimme myös pienen mutkan kautta. Vein jengin pienelle nousulle. 8,3 km ja keskijyrkkyys 7-8% ja max nousu 14% Itse painelin ylös VK sykkeillä. Arvatkaas paljonko Espanjassa on Strava pätkiä? Paljon. joka lenkiltä löytyy kymmeniä segmenttiä. Tuo nousu on myös yksi segmentti. Ei mitään toivoa kärkisijoista. Tässä nousussa sain sijan 2108…Sen päivän listoilla olin sijalla 35/37.. mäet eivät ole mätisäkkiä varten… Mutta edellisi päivänä VK vetoa ajaessani tuli tarve vessalle. Ajoin eräästä liikenneympyrästä suoraan kylään ja ensimmäisen kahvilan vessaan. Lenkin jälkeen huomasin että tällä pätkällä pääsin sijalle 3. 0,5 km pitkä suoratie. Wuhuu.. keskari 41,8 km/h… Takasin tähän päivään. Kaikki pääsivät nousun ylös. Vuoren päällä on kahvila jossa oli oiva paikka pitää tauko ja täyttää juomapullot. Poljimme leppoisasti porukalla kotiin kelistä nauttien.IMG_2444Ajoaika 6:14 ja kilsoja kertyi 152km. Ja päälle tietenkin juoksu. Ai että maistui jääkylmä San Miguel taas hyvälle. Alkaa myös rusketusrajat reisissä vahvistumaan. Tietää taas mihin ajohousun resori asetellaan kotona. Safkaksi aivan loistava 9,- Asian wok buffet. En ole missään nähnyt niin isoa buffet pöytää. söin ihan helvetisti kaikkea uppopaistettua ihanaa ja myös kakkuja ja jäätelöä.. Uni tuli ihan itsekseen.

Päivä 5:
Aamupalan jälkeen suuntasimme uimahallille. IMG_2331Olin ennakkoon varannut radan tunniksi. Näin saisimme uida rauhassa ihan omalla radalla. Napakan uinnin jälkeen kämpille aamupala nro. 2 ja yleistä touhuilua. Päivällä ohjelmassa oli puolentoista tunnin juoksu jossa seassa hieman kynnyksellä peuhaamista. Sää ennusteet pitivät paikkansa. Oli aikamoinen tuuli. Varsinkin meren rannassa sillä ranta jossa edellispäivänä pötkötimme oli osittain rantaan huuhtoutuvien aaltojen alla. IMG_2335Juoksu tuntui helpolta ja vauhtikin oli ihan ok. Meren rantaa myötäillen kulkee kävelytie jota pitkin on kyllä hieno juosta. ”huono” keli haitannut yhtään kun maisemat olivat todellakin kohdallaan.
PÄIVÄ 6:
Tänään ei urheilullisesti ollut kuin aamulla uintia. puolitoista tuntia sahasimme 25m allas ees ja taas. Muuten päivä oli pyhitetty shoppailulle.
Päivä 7:
Rouvan viimeinen päivä Batman pyörän selässä. Ajoimme perus järvilenkin rauhallisesti pyöritellen ja maisemista nauttien. Itse tein 8×20 sek vetoja välissä. Ajoin yhden vedoista kisareitin yhdelle pisto osuudelle, jossa en ollut vielä ajanut. Ja arvatkaas mitä? No mäkeä oli sielläkin. Niin ala kuin ylä mäkeä. Melkosta rollerkousteria koko reitti. Matkalla pientä fiilistely kuvia. Ajo-asento näyttää todella hyvälle. Se on matala mutta rento. IMG_2363 Kävimme kämpille pyörähtämässä, ja lähdimme palauttamaan rouvan pyörää Torreviejaan. Aikamoinen seikkailu tuli yksinkertaisesta 8 km matkasta. koko matkan oli pyörätie, mutta jos se vaihtaa kadun puolta, kiertää korttelin tai yksinkertaisesti vaan loppu, niin kukaan ei ole viitsinyt laitaa opastetta että mitähän hittoa. Löysimme kuin löysimmekin Bikemania liikkeeseen juuri ennen kuin olivat sulkemassa lounastauon ajaksi. Ystävällisesti heittivät  Sarin puoliväliin takaisin autolla. Loisto palvelua! Itse nautin palkkaria terdellä kun Sari saapui. Hienosti siitäkin selvittiin. Muutaman kerran piti kaivaa google maps puhelimesta kun ei ihan tiedetty mistä kuuluisi mennä.
Päivä 8:
Aamupalan jälkeen kevyt juoksu ja huomisen kisan tavaroiden pakkailua. Tänään on bike check, T2 pussien jättö kuljetusta varten sekä kisa info. Hieman jännittää, mikä on infon tulema… Kaikki aikaisempi ohjeistus mitä on tullut meiliin on ollut Espanajaksi. Google kääntäjän kanssa niitä sitten on ihmetelty.. Onneksi reitit on selvillä, lukuun ottamatta juoksua joka tapahtuu eri kaupungissa, n. 40 km päässä. Noh kohta selviää.

Pakolliset poset rannalla.

Saavuimme T1 alueelle puoli kahden aikaan. kisa ilmon hoidettuamme saatiin pakolliset numerotarrat ja vaihtoalue pussukat. Vaikka kisa maksu oli perus puolimatkan luokkaa, emme saaneet reppua tai muuta. Mutta pienen sähellyksen jälkeen ilmeni että saimme ihan sika mageet pyöräilypaidat.

Liimailimme tarroja ja täytimme T2 pussukat, jotka piti jättää järjestäjille ja he veisivät ne Orihuelaan juoksuvaihto telttaan. Kello tuli 14. Musiikki sammui ja henkilökunta alkoi kadota. Kysyn eräältä että mitähän hittoa, niin vastaus oli tres! ja sekin dude hävisi. ööööö, no kai ne sitten tulee kolmelta takaisin. No ei ihan. 15:45 alkoi taas musiikki soimaan ja expo oli pystyssä. Samoin vaihtoalue aukesi. Tsekattiin pyörät ja menimme ranta baariin syömään ja odottelemaan kisa infon alkamista. Kisa infon piti alkaa klo 19.00. Noh, klo 19.00 Jesus alkoi kantaa ilmoittautumisesta telttaa ranta törmälle ja virittelemään 50″ telkkaria telineeseen. 19.30 saapui kisa johtaja ja kytki HDMI piuhan läppäriinsä, vitsaili jotain ja kisa info alkoi. IMG_2379Kysyimme aikaisemmin että onko info vain Espanjaksi, No, English too… ei muuten ollut. Kuuntelimme tunnin Espanjan lätinää. Reitit oli meille selvät, mutta muutamassa kohdassa sana IMPORTANTE paljasti, että ikäänkuin pyöräreitissä olisi jotain huomioitavaa… Infon loputtua saimme kysymyksiimme vastukset Englanniksi ja kaikki oli kunnossa. IMG_2495Paitsi se että muulle porukalle ei ollutkaan kuljetusta Orihuelaan T1:stä. Koska pyöräreitti olisi kokonaan suljettu, päätimme että he menisivät taksilla aamulla suoraan juoksureitille Eivätkä tulisaan katsomaan uinnin lähtöä/nousua. Kävelimme kämpille. Kasasin energiat valmiiksi, sekoitin juomapullot valmiiksi, samoin kun ekaa kertaa käytössä olevan geelipullon. Sitten nukkumaan, sillä kello soi 04:30 ja taksi tulisi hakemaan 06:00

Päivä9, Triatlón Orihuela Miguel Hernandez

Aamupala ja aamutoimet. Aikaa varasimme tarpeeksi, että saa rauhassa häärätä. Taksi tuli hakemaan kuudelta. Olimme vaihtoalueen portin takana varttia ennen kun se aukesi. Ehti hyvin käymään vessassa, vielä kun ei ollut jonoa. IMG_2494Renkaiden täyttö, wattimittarin kalibrointi, pullot paikoilleen ja kengät pyörään kiinni. Vaihdosta oli bussikuljetus 2 km sijaitsemaan uniin lähtöön. Odottaessamme bussia paikalle saapui massiivinen poliisi letka valvomaan pyöräilyn sujumista. Huikea näky. 18077294_1476897029040625_1412483177451688413_oUinnin lähtö oli Gabo Roig nimiseltä rannalta. Sinne oli rakennettu sulkunauhoin ihan simppelit lähtökarsinat. Massa lähtö oli kuitenkin kyseessä. Tosin lähtöjärjestystä ei kukaan ollu varmaan miettinyt kovinkaan tarkkaan. PRO naisten, PRO miehet, Ikäryhmän naiset, nuoret/vanhat miehet ja viimeisenä 34-49 miehet.. Olimme rannalla hieman ennen kasia, ja startti olisi 8.00 Äkkiä alas rantaan ja veteen hetkeksi. Edellispäivien tuulista ja aalloista ei ollut mitään tietoa. Todella tyyni aamu. Ihmettelin kun kahdeksan jälkeenkin vedessä uiskenteli vielä ihmisiä. Kaikki odottivat. Noh, Startti tapahtui.. 08:45!! Jorge alkoi laittamaan poijuja paikoilleen 8 aikaan. Ei se täällä ole sitten ihan niin justiinsa. Seisoskelin vedessä, juuri siinä lähtö alueen jatkeena. Siitä näki hienosti PRO startit. Tässä mokasin, seurailin startteja innoissani ja kun huomasin että vihreä lakkiset (M35-49) ryhmä alkoi valumaan karsinaan, en enää päässyt eturiviin, vai jäin hieman taaemmas. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi eturivin lähtöpaikka ollut paikallaan.
Uinti (2100m 32min, /1900m 29:20)natacion-1-600x401
Juoksu veteen. Rantaan tulevat aallot eivät olleet isoja, joten niiden yli hyppiminen oli helppoa. Moni alkoi uimaan melkein heti veteen päästyään. Minä kävelin yhtä nopeasti matalassa vedessä kuin ne jotka jo uivat. Muutama käsipohja loikka aaltojen läpi ja sitten vasta uimaan. Näin ohitin jo muutamia. Uintireitillä oli yksi käännös ekalla poijulla oikealle. Aika moinen ruuhka ennen sitä ja hieman sen jälkeen. Käännöksen jälkeen ruuhka hieman rauhoittui. Tosin kisapuku alkoi hiertää kainalossa. Altaass uidessa se on tuntunut ihan hyvältä vaikka on päälle puettuna, kunhan avaa vetoketjun. Nyt puku alkoi valumaan kyljistä kainaloon ja vetoketku alkoi hiertämään kainaloa, melko ikävä tunne. Tonniin saakka kaikki meni ihan semi ok, mitä tuo hiertäminen hieman hidasti, mutta sitten tuli edellä lähteneiden ryhmien hitaampia vastaan todella leveällä kaistalla. Ihan sairas kaaos. vettä, jalkoja ja käsiä joka paikassa. Hetken pujoteltuani, potku naamaan ja lasit pois päästä. Homma seis ja kuin ihmeen kaupalla sain lasit juuri kiinni pään päältä ennen kuin lensivät mereen. Pieni säätö ja lasit takaisin päähän. Välillä joutui uimaan pätkän rintaa, kun vastassa oli niin iso ihmismassa että ei kerta kaikkiaan nähnyt, että mistä siitä pääsisi ohi. Uinti tuntui todella pitkältä. Lopulta ranta ja nousu portti häämötti.

Vedestä ylös ja vilkaisu kelloon. 32 min. Olipa paska uinti. Mutta matkaksi kello näytti 2100m! No ei se nyt niin paska sitten ollutkaan, vaikka ei mihinkään kulkenutkaan. Juoksujalkaa vaihtoon. Yllärinä vaihtoon juostessa kuulin kannustushuutoja Suomeksi! Mahtavaa! Vaihto sujui ongelmitta ja suht rivakasti.
Pyöräily 89 km ( 2:45:29)CICLISMO-600x401
Reitti lähti käytännössä heti ylämäkeen joka nousi rannan yläpuolella sijaitsevaan kaupunkiin. Koko se 45 min odotus märkkäri päällä sai aikaan ihan hirveän janon. Pyörän alussa otin rauhassa, join ja söin yhden patukan. Aamulla leikkasinyhden Powerbar natural energy patukan 3:n osaan ja laitoin sen IA:n bento boxiin valmiiksi päällimmäiseksi. Siellä oli myös 3 vara geeliä, jos uuten tuttavuutena matkassa oleva geeli pullo ei toimi tai se tippuu tai jotain. Syöminen piti tehdä tässä alussa, koska muutaman kilsan jälkeen tie taitui mäem pohjalla padon vieressä kulkevalle huolto tielle. Siinä pääsee tuuttaamaan suoralla ihan sairasta kyytiä. Annoin innokkaiden painella alun nousuissa ohi, otan paikkani takaisin tuossa padon reunalla. Taktiikka toimi, ja sain juuri syötyä kun pieni lasku alkoi ja käännyimme padon reunalle. Watit 250-260 ja vauhti reilua neljää kymppiä. Pyörä kulki kuin unelma ja ohitin ihan huolella. Tämä olis yksi kohta jossa IMPORTANTE sanaa käytettiin. Ohittaminen oli kuitenkin sallittua. Asfaltti oli loppu puolella aika huonossa kunnossa. Suomessa kisaajat valittaisi tästä ihan huolella, mutta täällä. Jos siitä voi ajaa autolla, voi siitä ajaa myös polkupyörällä. Pato pätkä päättyi vasemmalle kääntyvään mutkaan. Mutka olikin todella kapea, koska sisä kurviin joku oli käynyt tyhjentämässä talonrakennus jätteensä. Mutka oli rajattu sulkutolpilla, niin että siihen hiekkamurskeeseen ei ajaisi kukaan. Vauhti pois ja jyrkkää mäkeä alas. Alhaalla odotti 90 kurvi ja taas vauhti melkein pois. Tästä alkoi piiiiiitkää loiva nousu. 3-4% nousua ja maksimissaan 6%: jyrkkyyttä. Mäessä innokkaaita tuli taas runttaamalla ohi. Itse tankkasin geeliä ja urheilujuomaa. Tämä geelipullo toimi todella hyvin. Ei yhtään geelipussi roskaa joka pitäisi johonkin tunkea. Watit hyvät samoin syke. Poljin omalla tahdilla aeroasennosta ylöspäin. Kun nousu loppui, alkoi piiiiiitkä lasku. rullaamalla yli kuutta kymppiä vasenta kaistaa muiden ohi. Laskun loppu loiveni hieman ja polkemalla watit samat kuin tasaisella. Nyt oli eka kerta kun saan myös laskuissa watit ylös. Jes! Reittejä tutkiessa seuraava käännös vasemmalle oli arvoitus. Jos se ajetaan oikeiden kaista järjestelyjen mukaan, tulisi vauhti ottaa kokonaan pois ettei tuossa 90 asteen kurvissa lippaa tai ajaudun pientareen kautta pellolle. Mutta onneksi meidät ajatettiin vastaan tuleevaa kaistaa pitkin, jolloin kurvi loiveni huomattavasti ja sen pystyi ajamaan aika kovaakin, koska toinen kaista oli vielä käytössä. IMG_2514Tästä alkoi ns. tekninen pätkä. piukkaa nousua, lyhyitä serpenttiini laskuja, mutta todella paska asfaltti. Tämäkään ei menisi Suomessa läpi. Olin ajanut tämän pätkän viikon aikana lähes joka lenkillä, joten osasin mutkat aika hyvin. Tällä pätkällä oli taas moottoripyörä ajoista hyötyä, pääsin kanttaamalla laskujen mutkat ihan heittämällä ja sain todella hyvin vauhdin nousuihin. Eräässä laskussa oli joku mies ajanut ulos. Mies makasi pyöränsä kanssa siinä pientareella ja poliisi oli avustamassa. Tien reunan jälkeen oli 2-3 m hiekka ja sitten joko metsää, tontin verkkoaita tai tässä tapauksessa betoni muuri. Toivottavasti tästä selvittiin suht ehjin nahoin. Tekninen pätkä on 10 km pitkä. Tässä ei ole aikaa juoda tai syodä kunnolla. Pitää olla koko ajan tarkkana. Tämän jälkeen asfltti muuttuu hyväksi ja tulee taas pidempi nousu. Koko nousun matkalla vasemmalla on appelsiini viljelmiä. Ne on todella hienoja. Mutta hei arvatkaas mitä tulee nousun jälkeen? no lasku. Ja todella pitkä ja äärimmäisen nopea. Alussa hieman jyrkempä ja kaksi serba mutkaa jotka pitää ottaa tarkasti. Sitten saa luukuttaa. polkemalla yli kuuttakymppiä, koko ajan vasenta ohituskaistaa käyttäen. Ei ole mäki kauriista enää mihinkään! Hah! Ylipaino = Ylivoimaa! Laskun loputtua saavuimme Torremendon kylään, josta alkoi järveä läheisyydessä kiertävä lisälenkitys. 5 täyskäännöstä. Torremendon kylässä oli reitin ainoa juomapiste. Otin pelkkää vettä. viilensin itseäni ja join hieman. Kylä nousun jälkeen kumpuileva tie laskee suolajärvelle. Kirkkaan sininen laguuni on uskomaton näky. IMG_2241Järven reunaa kiertävä tie on alussa todella tasainen miltei useamman sadan metrin matkalta, liki kilometri, ehkä. Viime kesän missio oli että ei tarvitsisi pysähtyä kuselle vain asian saisi toimitettua ajaessa. Tällä suoralla koitin taas. Voi sitä ilon tunnetta kun onnistui. Wuhuu! Olenk mä ny oikkea riatlonisti? Jos ei muuta niin vasemman kengän pesijä ainakin. Ensimmäinen käännös oli järven toisella puolella ja yllätyksekseni sielläkin kuului taas Suomi kannustusta. Mitä hittoa! Hieman siistiä. Pohjosen pojat olivat lähteneet oman leirin ohessa reitille katsomaan kisoja.  Kiitos kannustuksista, ja kuviosta!

oli todella iloinen yllätys. Hieman kännöksen jälkeen oikea reisi alkoi kramppailla. Se ei ollut sellainen varsinainen kunno kramppi vaan sellainen inhottava pieni ikään kuin suonenveto. Vaikka sitä venytti alamäessä, ei auttanut. Ainoa mikä auttoi, oli putkelta ajo. No eipä se tule ainakaan juoksua haittaamaan. Tiputin tehoja, jotta se ei ainakaan tuosta pahenisi. Loppu pyörästä meni reittä säästellen. Torremendon kylän käännökseen päin ajaessa minut ohitti jokin dude. Hetken päästä se oli jo siinä edessä vaikeuksissa pienen nousun kanssa. Ohitin vasemmalta. hetkeä myöhemmin sama dude tulee nousussa vierelle vaappumaan ja meinaa kiilata minut ulos tieltä. Huudan kovaan ääneen HIJO DE PUTA! Se säpsähti ja alkoi mussuttaa jotain. Painoin kaasua ja ajoin karkuun. Kiitos Andrea Espanjan tunneista. Tuli tarpeen! Nousuja reitillä kyllä riitti, eikä ne paikotelleen ihan sieltä loivimmasta päästä olleet. Sellaista peruspyöräilyä se sitten loppujen lopuksi oli. En saanut kaikkea voimaa ulos mitä jaloissa on. Vaihtoon ajettiin parin kylän läpi loivaa alamäkeä. Hidastetöyssyjen yli puoliksi hypäten jotta ei vauhti laskisi. Hienosti oli myös Orihuelassa kadut suljettu, jotta tulo vaihtoon olisi turvallinen.

Halpa kärkiauto…

T2 toiminta oli ensi luokkaista. Pyörä annettiin vapaaehtoisille, jotka veivät sen telineeseen, itse laukkaa vaihto telttaan jossa juoksu pussit oli omalla paikallaan räkissä. Tämä hieman jännitti, kun en itse sitä sinne päässyt vievään, mutta ihan siinä omalla paikallaan se oli. Nopea vaihto ja tykinkuulan lailla teltasta ulos.
Juoksu: (20,7 km / 1:46:38)
Heti teltasta ulos tultuani oli Sari, Satu ja Juha aidalla huutamassa. IMG_2429Juoksu oli 3,5 kierrosta. Lenkin alussa juostiin palmupuiston läpi, täällä oli hyvä käydä taas pissalla. Niin teki moni muukin. Takaisin reitille palmujen alta sinkoili kisailijoita kisa-asut puolitangossa joka kierroksella. Juomapisteillä oli tarjolla kaikkea perus tarviketta. Vesi oli pienissä 2,5 dl pulloissa, Otin aina kaksi. Toisen kaadoin päälleni heti kokonaan, toisesta säännöstelin matkan varrella niin että se riittää seuraavalle pisteelle. En tiedä oliko tämä välttämätöntä, mutta tuntui hyvältä idealta. Ei siellä nyt niin kuuma ollut, vai oliko se lämpö vain minun päässäni? IMG_2430Juoksureitti oli kyllä hieno. Palmupuistoa, vanhan kaupungin pikku kujia, joen ylitys ja maalialue ole kaupunkin keskuspuistossa. Ja varsinkin maalialueen tuntumassa ihan mielettömästi ihmisiä kannustamassa. Musiikki soi ja kaikki juhlii. Terasseilla olevat ihmiset kannustivat myös raivokkaasti. Sari, Satu ja Juha hivuttivat itseään joka kierroksella lähemmäs maali, joten koskaan ei tiennyt missä kohtaa kuului huutoa. Käytin heitä myös roskiksena joka kierroksella.

Ekan kympin sain pidettyä ihan hyvää alta 5:00 vauhtia yllä ja juoksu tuntui todella hyvältä. Viimeisellä kympillä alkoi viikon leiri painamaan jalassa ja vauhti alkoi laskemaan. Vaikka kuinka tsemppasin, niin en vaan saanut sitä enää ylös. Tai sain joo, mutta kroppa alkoi olemaan sen verran väsy, että ei se laukka olisi kovin kauaa kestänyt, ja olisin kävellyt maaliin. Vaikka vauhti laskikin niin frekvenssi pysyi silti ylhäällä ja meno oli kaikin puolin ihan ookoo ja väsymyksestä huolimatta juoksu tuntui vahvalta. Maaliin kurvatessa pientä tuuletusta ilmoille ja kello seis aikaan 5:10:21. (M 35-39 36/120)IMG_2434Pienoinen pettymys heti alkuunsa. Mielessäni olin ajatellut 4:lla alkavaa aikaa. Mutta jos alle tekee 25 tuntia treeniä niin ei sitä mitään ennätyksiä aleta rikkomaan. ilman leiri väsymystä olisin ollut kyllä aikamoisessa lento kunnossa. Mutta hyvä kisa kuitenkin. Ja sopivasti jäi hampaankoloon…

Finisher ”mitalli” on todella hieno ja erikoinen Miguel Hernandez taide koululaisten tekemä savityö

Jos vertaa 2 vuotta sitten tehtyyn Barcelona 70.3 kisaan jossa oli saman verran nousua pyörässä, niin 3 min nopeampi uinti, 15 min nopeampi pyörä ja 18 min nopeampi juoksu. Ja tänään ei mikään käytännössä kulkenut ns. omalla tasolla. Pitkäjänteinen ahkera työ palkitsee. Ja tämä motivoi taas eteenpäin. Tästä siirryimme palkintojen jako seremonioiden jälkeen bussikuljetuksella takaisin T1 alueelle.

Lupasin Juhalle että Pokko lippis päätyy podiumille. Itse en sitä sinne VIELÄ saanut, mutta Päivi onneksi hoisi homman himaan. Onnea vielä kerran!

Siitä kävellen kämpille pizzerian kautta. Pari cervezaa ja pyörän pakkaus. Bussi tuli hakemaan 23.00 ja kun kone nousi 02.05 nukahdin ja heräsin koneen laskeuduttua Helsinkiin 07.15 Melko pitkä sunnuntai päivä…

Kisa oli hieno ja erilainen. Vaikka pieniä kielimuuri ja aikataulu ongelmia olikin, niin kaiken kaikkiaan kaikki toimi todella hienosti. Ja olihan tämä aivan mahtava tapa aloittaa kausi ja päättää leiri. Hieno reissu muutenkin. Mahtava porukka! Kiitos koko jengille.

Torrevieja sen ympäristö sopii mainiosti leirittämiseen. Maasto on tempopyörä ystävällistä ja juoksu sekä uinti mahdollisuudet myös loistavat. Halvat lennot, ja lyhyemmät matkustus ajat kuin vaikka Canarialle. Kisaa suosittelen kaikille. Lisää kisasta järjestäjän sivuilta
Ja tuosta pari kisavideota eka lyhyt ja toinen pitempi Espanjaksi selostettu kooste

Leiristä ja kisasta kun palautui, niin kunto nousi ihan uudelle levelille. Kävin pari viikkoa sitten ajamassa kauden ekan Raispo Cup 10km tempon. Cup:n maantie osakilpailut alkaa aina Mietoisista 10km tempolla. Vuoden ekaksi, kylmässä ilmassa revittynä ihan hyvä 15:09 297W keskiteholla. Ykis kauden tavoitteesta on saada tempossa 300W raja rikki. Aika liki jo ekassa. Kyllä se kesällä menee puhki. Se on siis jo melkein tehty, niin koitetaan sitten miten liki päästään maagista 14 minuutin rajaa. Viime suven enkka on 14:32. Juoksukin otti napsun eteen päin. Jos olis tukkaa niin se varmaan jo hulmuaisi..Mahti settiä!
Näkyilee!
ja pahoittelut kirjoitusvirheistä. Oikolukijani on myymässä koruja..